Mercedes-AMG wieńczy serię SL nową odmianą SL 63 S E PERFORMANCE (ważone zużycie paliwa w cyklu mieszanym 7,7 l/100 km; ważone zużycie energii w cyklu mieszanym 11,5 kWh/100 km; ważona emisja CO2 w cyklu mieszanym 175 g/km). 4,0-litrowy silnik V8 biturbo i elektryczna jednostka napędowa AMG wspólnie generują moc systemową 600 kW (816 KM) i maksymalny systemowy moment obrotowy do 1420 Nm, czyniąc nowy wariant najpotężniejszym SL-em w historii. To już piąta seria modelowa, która korzysta ze specyficznej dla AMG hybrydowej technologii E PERFORMANCE. Natychmiastowa reakcja napędu elektrycznego, szybki przyrost momentu obrotowego i liniowe oddawanie mocy zapewniają imponujące wrażenia z jazdy. Porywające osiągi – przyspieszenie do 100 km/h w 2,9 s i prędkość maksymalna 317 km/h – podkreśla zdecydowana stylizacja. Systemy takie jak zawieszenie AMG ACTIVE RIDE CONTROL z aktywną stabilizacją przechyłów i skrętną tylną osią zapewniają szeroką rozpiętość pomiędzy komfortem a dynamiką jazdy.

„SL od zawsze jest w gamie Mercedesa prawdziwą ikoną. Najnowsza wersja naszego legendarnego roadstera przenosi ten status w przyszłość. Dzięki innowacyjnej technologii nowy SL 63 S E PERFORMANCE jest najpotężniejszym członkiem rodziny SL. Ta wyjątkowa koncepcja oferuje naszym klientom nie tylko doskonałe osiągi, ale także możliwość jazdy w trybie całkowicie elektrycznym. Bogata gama opcji wyposażenia i wysokiej jakości materiały sprawiają, że SL jest jednym z najbardziej ekskluzywnych roadsterów na rynku – po prostu samochodem marzeń” – powiedział Michael Schiebe, dyrektor generalny Mercedes-AMG GmbH i szef dywizji Mercedes-Benz Klasy G oraz Mercedes-Maybach.


E PERFORMANCE: silnik spalinowy z przodu, silnik elektryczny z tyłu


4,0-litrowy silnik V8 biturbo AMG na przedniej osi w nowym SL-u 63 S E PERFORMANCE jest połączony z elektryczną jednostką napędową na tylnej osi. Umieszczony tam zespół łączy synchroniczny silnik elektryczny z magnesami trwałymi o mocy 150 kW (204 KM) z elektrycznie przełączaną dwubiegową przekładnią i mechanicznym dyferencjałem tylnej osi o ograniczonym poślizgu. Z tyłu, nad osią, znajduje się również lekki akumulator o wysokiej wydajności. Ta kompaktowa konstrukcja zapewnia wiele korzyści. Silnik elektryczny oddziałuje bezpośrednio na tylne koła i dzięki temu może bardziej bezpośrednio przekształcać swoją moc w napęd, zapewniając dodatkowe przyspieszenie podczas ruszania, przyspieszania i wyprzedzania. W razie potrzeby, w miarę wzrostu uślizgu kół tylnej osi, jego siła napędowa jest przekazywana także na przednie koła. To zasługa mechanicznego połączenia w pełni zmiennego napędu na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ za pośrednictwem wału i przednich półosi. Umiejscowienie zespołu przy tylnej osi poprawia rozkład masy oraz nacisku na osie. Tak powstaje podstawa dla przekonującego prowadzenia.


Zainspirowany Formułą 1, opracowany w Affalterbach: wysokowydajny akumulator AMG


Rozwój litowo-jonowego magazynu energii jest inspirowany technologiami sprawdzonymi w hybrydowych bolidach Formuły 1 zespołu Mercedes-AMG Petronas. Akumulator AMG oferuje wysoką wydajność, którą można często wykorzystywać, raz za razem, co zwiększa osiągi SL-a. Do tego dochodzą możliwość szybkiego pobierania energii oraz duża gęstość mocy. Wysokowydajny akumulator ma pojemność 6,1 kWh, moc ciągłą 70 kW i moc szczytową 150 kW. Ładowanie odbywa się poprzez ładowarkę pokładową prądu zmiennego (AC) o mocy 3,7 kW – na stacji ładowania, za pomocą wallboxa lub z domowego gniazdka. Baterię zaprojektowano z myślą o szybkim dostarczaniu i pobieraniu energii, a nie o jak najdłuższym zasięgu, jednak możliwość przejechania 13 km wyłącznie w trybie elektrycznym (EAER) oferuje praktyczny wymiar użytkowy.

Uzyskanie wysokiej wydajności 400-woltowego akumulatora AMG umożliwia tzw. bezpośrednie, indywidualne chłodzenie ogniw: wokół każdego z 560 ogniw przepływa zaawansowany technologicznie płyn chłodzący. Aby zapewnić optymalne dostarczanie mocy, każdy akumulator potrzebuje określonej temperatury. Jeśli będzie zbyt zimny lub nadto rozgrzany, chwilowo straci odczuwalną moc lub zostanie wyłączony, by uniknąć uszkodzenia z powodu przegrzania. Równomierna kontrola temperatury akumulatora ma zatem decydujący wpływ na jego wydajność, żywotność i bezpieczeństwo.


Strategia działania: energia elektryczna zawsze dostępna


Podstawowa strategia działania napędu wywodzi się z hybrydowego bolidu Formuły 1 ekipy Mercedes-AMG Petronas. Podobnie jak w topowej klasie sportu motorowego maksymalny napęd jest zawsze dostępny, gdy tylko potrzebuje go kierowca – na przykład do dynamicznego przyspieszenia na wyjściu z zakrętu lub podczas wyprzedzania. Energia elektryczna jest zawsze dostępna i może być często generowana i pozyskiwana – to zasługa wysokiej wydajności rekuperacji oraz doładowywania opartego na aktualnym zapotrzebowaniu. Koncepcja niezależnego akumulatora umożliwia uzyskanie optymalnego kompromisu pomiędzy maksymalną dynamiką jazdy a efektywnością.

Do nowej technologii napędu precyzyjnie dopasowano osiem programów jazdy AMG DYNAMIC SELECT: Electric, Battery Hold, Comfort, Smoothness, Sport, Sport+, RACE i Individual. Oferują one szeroką gamę doświadczeń z jazdy – od ekonomicznej po dynamiczną. Tryby dostosowują kluczowe parametry, takie jak reakcja napędu i skrzyni biegów, charakterystyka układu kierowniczego, tłumienie czy brzmienie. Można je aktywować za pomocą przycisku i centralnego wyświetlacza w konsoli środkowej lub przełączników na kierownicy AMG.

Wyczynowa hybryda zwykle uruchamia się na silniku elektrycznym, w programie jazdy Comfort. O tym, że samochód może ruszać w podróż, informuje ikona Ready w zestawie wskaźników. Ponadto gotowość do jazdy sygnalizuje donośny, typowy dla AMG dźwięk rozruchu, który stanowi akustyczną informacją zwrotną emitowaną przez głośniki we wnętrzu.


Cztery stopnie rekuperacji


Ponieważ dzięki bezpośredniemu chłodzeniu wysokowydajny akumulator zawsze znajduje się w optymalnym przedziale temperatur, wynoszącym około 45 stopni Celsjusza, inżynierowie AMG mogli również zoptymalizować rekuperację. Zazwyczaj wysoka moc rekuperacji sprawia, że akumulator bardzo się nagrzewa, dlatego odzysk energii musi zostać wtedy ograniczony. Rekuperacja rozpoczyna się w momencie, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu. Powoduje to doładowanie akumulatora i wytworzenie momentu hamującego. Proces ten pozwala ograniczyć korzystanie z hamulców kół, które niekiedy, w zależności od poziomu rekuperacji i sytuacji na drodze, w ogóle nie muszą być uruchamiane.

Za pomocą prawego przełącznika na kierownicy AMG kierowca może wybrać jeden z czterech różnych poziomów siły rekuperacji. Dotyczy to wszystkich programów jazdy z wyjątkiem Smoothness. Najwyższy poziom umożliwa tzw. jazdę przy użyciu jednego pedału. Do akumulatora można zwrócić ponad 100 kW mocy. Kolejna zaleta rekuperacji: samochód nie przyspiesza na stromych zjazdach, bowiem układ działa jak hamulec silnikowy.


Na napęd E PERFORMANCE wskazują modyfikacje wizualne


Wizualną wizytówką nowego topowego wariantu serii SL jest tylna partia nadwozia z klapą kryjącą gniazdo ładowania oraz podświetloną na czerwono nazwą wersji. Uwagę zwracają również rowkowane, podwójne końcówki rur wydechowych o trapezoidalnym kształcie. Z profilu na ekskluzywny napęd wskazują umieszczone na błotnikach emblematy E PERFORMANCE. Standardowo hybryda porusza się na 20-calowych wieloramiennych obręczach AMG z lekkich stopów, zoptymalizowanych pod względem aerodynamiki i lakierowanych na czarny mat, z błyszczącym akcentem. Przednie opony i felgi mają wymiary, odpowiednio, 265/40 R 20 oraz 9,5 J x 20, a tylne – 295/35 R 20 oraz 11 J x 20.

Podobnie jak w przypadku pozostałych wariantów SL-a, hybrydowa odmiana jest oferowana z licznymi lakierami i indywidualnymi elementami wyposażenia do wyboru. Nabywcy mogą korzystać także z oferty programu MANUFAKTUR, z szeroką gamą opcji personalizacji nadwozia i wnętrza. Ekskluzywną nowość stanowi pomarańczowy odcień Orange Flame. Wygląd zewnętrzny można dodatkowo zaakcentować, korzystając z licznych pakietów optycznych. Ponadto do wyboru są 20- i 21-calowe felgi z lekkich stopów, w tym kute, w różnych wariantach kolorystycznych.


Zorientowany na kierowcę kokpit z bogactwem opcji


Wnętrze łączy sportowe walory z maksymalnym komfortem. Architektura kokpitu, aż po pionowy wyświetlacz w konsoli środkowej, skupia się na kierowcy i zachwyca harmonijnym wzornictwem. Funkcjonalna koncepcja przestrzenna z fotelami w układzie 2+2 zapewnia dużą ilość miejsca we wnętrzu.

Jedną z wielu atrakcji we wnętrzu są elektrycznie regulowane sportowe fotele AMG, które łączą dobre trzymanie boczne z wysokim komfortem na długich dystansach. Jeszcze bardziej sportowe są opcjonalne fotele AMG Performance ze zintegrowanymi zagłówkami i otworami wentylacyjnymi w oparciach. Trzy programy masażu zapewniają doskonały komfort na dalekich trasach. A to jeszcze nie wszystko: pakiet ENERGIZING Plus łączy funkcje siedzeń i nastroje świetlne, tworząc we wnętrzu szczególnie relaksującą lub pobudzającą atmosferę.

Szeroki wybór tapicerek uzupełnia bogata gama opcji, od tych z zakresu komfortu po zorientowane na osiągi. Specyfikacja obejmuje jedno- lub dwukolorową skórę nappa oraz szczególnie elegancką tapicerkę MANUFAKTUR ze skóry nappa z pikowaniem w romby. Sportową naturę podkreśla połączenie skóry nappa z mikrofibrą MICROCUT i kontrastowymi przeszyciami – żółtymi lub czerwonymi.


System multimedialny MBUX ze specyficznymi dla hybrydy widokami


System multimedialny MBUX (Mercedes-Benz User Experience) jest intuicyjny w obsłudze i zdolny do uczenia się zachowań użytkownika. SL 63 S E PERFORMANCE oferuje liczne widoki i funkcje zarezerwowane dla maszyn AMG, w tym dla napędu hybrydowego. Sportowy charakter akcentują ekskluzywne pozycje menu, np. z podglądem parametrów osiągów. Technologii hybrydowej można doświadczyć także wizualnie: przepływ siły napędowej obrazuje wysokiej jakości grafika, podobnie jak moc, moment obrotowy czy temperaturę silnika elektrycznego.


Specjalnie dostosowana aktywna aerodynamika


SL 63 S E PERFORMANCE otrzymał także dodatkowo dopracowaną aktywną aerodynamikę, przystosowaną do techniki zelektryfikowanego napędu. Do zrównoważonego stylu jazdy przyczynia się aktywny element aerodynamiczny ukryty w podwoziu, przed silnikiem. To karbonowy profil, który stanowi ekskluzywny projekt AMG i jest chroniony patentami. Reaguje on na wybór programu jazdy i automatycznie wysuwa się o około 40 mm w dół przy prędkości 80 km/h. W ten sposób tworzy tzw. efekt Venturiego, który dodatkowo przyciąga samochód do jezdni i zmniejsza siłę unoszenia przedniej osi. Element ten należy do standardowego wyposażenia topowego SL-a.

Kolejnym aktywnym elementem jest wysuwany tylny spojler, harmonijnie zintegrowany z pokrywą bagażnika. Zmienia on swoje położenie w zależności od warunków. Zespół AMG do spraw aerodynamiki dostosował jego oprogramowanie sterujące do wyższych osiągów SL-a 63 S E PERFORMANCE i zmodyfikował liczne parametry. W obliczeniach uwzględnia się tu prędkość jazdy, przyspieszenie wzdłużne i poprzeczne oraz szybkość skrętu. Od prędkości 80 km/h wzwyż spojler przyjmuje pięć nowych pozycji nachylenia, tak aby zoptymalizować stabilność albo zmniejszyć opór powietrza.


Zawieszenie AMG ACTIVE RIDE CONTROL z półaktywną stabilizacją przechyłów


Standardowa specyfikacja obejmuje także zawieszenie AMG ACTIVE RIDE CONTROL z półaktywną stabilizacją przechyłów. Również amortyzatory z regulacją w zakresie odbicia i kompresji mają półaktywne, połączone ze sobą elementy hydrauliczne. Zastępują one konwencjonalne stabilizatory. Technika ta pozwala redukować przechyły nadwozia i zapewnia szeroką rozpiętość w ramach trybów jazdy. Hydrauliczne połączenie cylindrów amortyzatorów wszystkich czterech kół jest realizowane za pomocą odpowiednich przewodów i umieszczonych w amortyzatorach zaworów sterujących.

Połączenie czterech kolumn oraz regulacja ciśnienia pompy i zaworów przełączających pozwala uzyskać bardzo szeroki zakres napięcia przy jednoczesnej redukcji przechyłów. Mówiąc obrazowo, każdy drążek skrętny można automatycznie regulować od zera do pełnej sztywności. Zwiększa to komfort podczas codziennej jazdy, ponieważ pozwala indywidualnie kompensować nierówności po jednej stronie drogi. W trakcie dynamicznego pokonywania zakrętów hydrauliczny układ zapewnia wysoką sztywność w zakresie utrzymania pochylenia kół. Rezultat: roadster prowadzi się bardzo precyzyjnie.

Podczas jazdy na wprost układ, w zależności od wybranego programu i sytuacji na drodze, zostaje całkowicie otwarty i kompensuje pojedyncze dziury, które w przeciwnym razie mogłyby generować wstrząsy. Podróżujący mogą cieszyć się znacznie większym komfortem. Zredukowane przechyły na łukach w równym stopniu przyczyniają się do wygody oraz dynamiki jazdy. Dodatkowo charakterystykę prowadzenia można zróżnicować, korzystając z trybów jazdy.


Skrętna tylna oś łączy zwrotność i stabilność


SL 63 S E PERFORMANCE jest również standardowo wyposażony w aktywną tylną oś skrętną. W zależności od prędkości tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym (do 100 km/h) lub tym samym (ponad 100 km/h), co przednie. W rezultacie układ zwiększa zarówno zwrotność, jak i stabilność. Zapewnia łatwiejszą kontrolę nad samochodem na granicy przyczepności i zmniejsza wysiłek potrzebny do skrętu – przełożenie przedniego układu kierowniczego jest bowiem bardziej bezpośrednie.


Intuicyjna kontrola i stabilność: wysokowydajny ceramiczno-kompozytowy układ hamulcowy AMG


Ekstremalne osiągi wymagają skutecznego wytracania prędkości. Standardowe wyposażenie obejmuje wysokowydajny ceramiczno-kompozytowy układ hamulcowy AMG z 6-tłoczkowymi stałymi zaciskami z przodu oraz 1-tłoczkowymi zaciskami pływającymi z tyłu – wszystkimi w kolorze brązowym. W porównaniu do wariantów AMG z silnikiem spalinowym układ został wzmocniony: karbonowo-ceramiczne tarcze mają wymiary 420 x 40 mm na przedniej osi i 380 x 32 mm na tylnej. Hamulce imponują bardzo krótkimi drogami hamowania, a także maksymalną stabilnością i odpornością na słabnięcie przy intensywnym użytkowaniu. Ich kolejnym atutem jest długa żywotność. Co więcej, lekki materiał pozwala zmniejszyć masy nieresorowane.